Published on januari 28th, 2020 | by admin
0Tåg bort och bygg i öster
Det är den styrande Lundakvintetten som består av M, L, C, KD och FNL har i samarbete med SD nu återremitterat den fördjupade översiktsplan för Veberöd.
Den stora frågan är var man ska bo och hur man ska utveckla Veberöd. Nu vill Lundakvintetten se om det går att involvera byn mer i diskussionen.
Det ursprungliga förslaget, som länge varit att öka med 1200 bostäder fram till 2040, vill man också undersöka om det verkligen behövs så många och se vad konjunkturen och marknad ger för förutsättningar.
Olika tilltänkta platser är möjliga för att bygga dessa bostäder. Dels den åkermark vi har utanför byn och dels genom förtätningar inom byn. Vår landsbygd med bästa åkermark i de västra delarna av byn kan, enligt förslaget bebyggas, men skulle då minska värdefulla odlingar. När det gäller att bygga inom byn, finns idag områden som Traversen (Mitt emot brandstationen) och där skulle då en förtätning kunna innebära höghus upp mot 7 våningar.
Men med detta som underlag tycker då Lunds styrande kvintett att det finns ett bättre alternativ. Man vill också byta fokus från att bygga på de västra delarna med bra åkermark till de östra delarna som har mycket sandmark blandad med sämre åkermark.
Ett stort område som inte innan kunde nyttjas för bebyggelse, enligt det tidigare förslaget, är det järnvägsreservat går i en korridor genom byn. Reservatet går genom en 40 meter bred korridor genom byn och Lundakvintetten menar att det lägger en våt filt över byns möjligheter att skapa ett mysigt centrum. Med ny information att det varken ligger ett riksintresse till en framtida järnväg i byn samt att det inte heller finns någon finansiering till denna järnväg, vill man därför återremittera den fördjupade detaljplanen för att ta bort järnvägsreservatet.
Då öppnas det upp möjligheter att bygga lägre hus än 7 våningar och byn skulle kunna skapa ett bättre centrum.
Lundakvintetten menar också att en järnväg som faktiskt inte går till Lund utan till Malmö (!), inte kommer att lösa problemet för de pendlare som dagligen åker buss till Lund. Idag pendlar det 595 personer till Lund och 575 till Malmö, men det är bara 30 % som åker kollektivt och Veberöd behöver helt enkelt titta på bättre lösningar.
Många i byn jobbar inom vårdyrket och pendlar till Malmö skulle få sämre möjligheter än med bussar. Det är bättre för dem att komma till Södervärn med buss än att komma till Malmö Central med tåg. Var jobbar helt enkelt de 175 som pendlar kollektivt idag från Veberöd till Malmö så att trafiken kan anpassas och vara flexibel är andra bitar som Lundakvintetten vill undersöka mer.
En ytterligare nackdel är de parkeringar som skulle behövas anläggas i anslutning till en station i Veberöds centrum
Även riksväg 11 är något att ta med i beaktande. Utan en fungerande kollektivtrafik till Lund så kommer trafiken på väg 11 att öka på trafikproblemen än mer.
Med denna återremittering vill kommunen nu öppna upp en bredare och tätare dialog med byn om hur detta skulle kunna göras. Hur skapar vi en by med bibehållen bykänsla istället för en kopiering av en stadsdel? Kvintetten kommer att hålla ett särskilt möte med kvintettens representanter i de olika nämnderna. Så det finns möjlighet att diskutera detta och även andra frågor lite djupare då.
/ Jan Malmgren