Published on augusti 16th, 2016 | by admin
0Vad #@!¤((! säger vi??
Har du någonsin reflekterat över vilket språk du använder? Inte som i svenska, engelska o.s.v. utan i vilka ord du använder och varför du gör det?
Att hävda sin makt och status genom negativt laddade ord är vanligt, inte minst hos barn och ungdomar, menar Åse Werner. Hon är utbildningssamordnare inom sex och samlevnad men jobbar också kring språkbruk. Kerstin Ferbas är verksamhetschef här i Veberöd och är den som sett till att Åse Werner kommit för att föreläsa och driva diskussioner. Föreläsningen riktade sig till skolpersonal i Veberöd men också till föreningarna. Det är nämligen viktigt att vi på skoltid som fritid delar samma värdegrunder och principer till vad som är okej att säga till andra för att göra vår by så trevlig som möjligt för allas trivsel.
Att skällsord förekommer är ingen hemlighet, det gör det ändå inte okej. Även om det används i ett skojande sammanhang är det omöjligt att veta hur mottagaren kommer att reagera och känna. Det är därför viktigt att vi alla, oavsett ålder och yrkesroller agerar om vi ser eller hör något som kan uppfattas kränkande. Om vi inte agerar är risken att vi skapar ett normaltillstånd, där det helt plötsligt blir okej att kränka andra.
För att tackla ämnet om språkbruk i skolan hade Werner förberett en lista på punkter och tips som kan tas med in i klassrummet och inkluderas i arbetet. Självklart går dessa även att anpassa till föreningslivet. Några punkter är till exempel att man låter eleverna medverka aktivt i det förebyggande arbetet mot kränkningar, att man jobbar systematiskt med en genomtänkt plan där man ser över vad man redan gör mot kränkande beteende, vart problemet ligger och vart man ska införa insatser.
”Vad är det vi gör, när vi gör som vi brukar?” det är frågan Werner önskade att vi ställde oss själva. Som personal, som elever, som föräldrar m.m, vad är det vi faktiskt gör? Säger vi det för att alla andra säger det, eller ligger det en kränkande faktor bakom?
/Linn