Published on augusti 14th, 2015 | by admin
Terapihundar i Veberöd
Max går i tredje klass och är rätt så stökig… läsa och skriva är inte hans grej minst sagt. Skoldagen är mest att sitta i ett annat rum för att inte störa de andra barnen…
Max fröken tar en dag med Max ut till Humlamadens Rehab där han blir presenterad till tre olika hästar av Lis-Lott. Max fattar tycke för Brorsan… en lite busigare häst, som kan låsa upp och gå in i köket själv för att hämta bröd, öppna ryggsäckar med äpplen. Lite som jag, tyckte nog Max och väljer Brorsan som sin häst. När Max träffade Brorsan i stallgången så händer något… Brorsan var helt plötsligt i centrum, busig som han var. Max som nu var ledare för Brorsan fick nu lite ansvar att se till att Brorsan hade det bra och trivdes. För det var ju det en ledare var till för… att se till att hans häst trivdes, hade mat och mådde bra. Max som inte egentligen tänkt tanken innan om hur någon kompis på dagis eller skolan mår eftersom han haft fullt upp med sig själv. Ja… men vi kan väl kanske borsta honom och se till att han mår lite bättre säger Lis-Lott. Sagt och gjort, Max får borsten och början borsta Brorsan. Efter ett litet tag säger Max… ”jag vill rida honom”. Vågar du det, är du så modig, säger Lis-Lott? Ja! säger Max. Ok… men först ska vi borsta klart och leda honom. Men du måste leda honom bra säger Lis-Lott, för det går 10 Max på Brorsan, för så mycket väger han. Max provar att leda Brorsan och se… Brorsan följer Max snällt och stannar snällt när han ska. Max märker att han faktiskt kan och växer en halv meter… minst… och som avslutning fick Max sitta upp på Brorsan. Då dagen är slut, så får Max en liten ihophäftad bok på 4 sidor, som det står Max på framsidan på. Vad ska jag ha den till, frågade Max. Jo, i den ska vi skriva vad du tycker är svårt, lätt och vad som har varit roligt och så ska du ha med dig denna boken varje gång och du bestämmer vad vi ska skriva i den.
En vecka senare kommer Max tillbaka till Humlamaden och undrar var hans bok är. Eftersom du var så modig förra gången säger Lis-Lott, så tycker jag att vi rider ut i skogen direkt. Ja, jo, det ville Max, för han hade lätt för att lära sig och red bort till cirkusträdet, där Max fröken, myrorna, rävarna, ja alla djuren i skogen var publik och alla väntade på cirkusen. Tre varv runt cirkusträdet och fröken applåderar. När det är dags att avsluta, så blir Max och Brorsan lite busiga och travar hemåt, så att fröken knappt hinner efter. Haha… du hinner inte ifatt oss, skrattar Max hjärtligt åt sin fröken, ja alla skrattar.
När de kommer tillbaka till stallet är det dags att skriva i boken och Max undrar, ”Vad ska vi göra när den boken är slut?”… ja… vi får väl göra en ny säger Lis-Lott. Ha! säger Max, men du, då ska där vara minst 60 sidor i den. Ja, det ordnar jag säger Lis-Lott, men du får själv bestämma vad det ska stå i den, för det är ju Din bok.
När Max kommer tillbaka för tredje gången så är det ridstallet som gäller för där är bokstäver på väggarna. Efter första rundan, kan Max hälften av bokstäverna och efter andra rundan… kan han alla! Oj, det här har du ju lätt för säger Lis-Lott till en stolt Max. Sen lekte Max och red runt med Brorsan i ridstallet. Han till och med red MAX… M-A-X i rätt ordning. Som avslutning så red man K-A-K-A innan man red ner till stallet för Brorsan var lite trött och behövde vila efter allt. Nere i stallet gjorde man två papper och lade på marken. K och A stod det på dem. Max stampade på dem samtidigt som han ljudade K A K A…kaka!
På eftermiddagen när Max varit i skolan och Fritid så ringer telefonen och Lis-Lott svarar. Det är Max mamma. Hon berättar att när Max kommer hem, så är det första han säger… Mamma, mamma… vet du? Det är bara två bokstäver i kaka?!!! K-A-K-A!
Fjärde gången Max kommer till ridhuset, säger han direkt att ”jag vill vara i ridhuset idag!” Bra, säger Lis-Lott, för vi ska vara bokstavsdetektiver idag! Inne i ridhuset rider man B, R och A. Varför gjorde vi det, frågar Lis-Lott. Ha, det är ju för att jag rider så bra, skrattar Max.
En månad senare… är Max en av de bästa i skolan på att läsa och skriva!
En sann och fantastisk historia som Lis-Lott Andersson på Humlamadens Rehab berättar för oss när vi träffar henne mitt i skogen utanför Veberöd. Det handlar mycket om kreativitet och att man duger som man är och kan och klarar. När vi besöker Lis-Lott, så är det terapihundsutbildning ute i Humlamadens djupa skogar. Lis-Lott berättar att man använt hästar och naturen i många år för behandlingsarbete. Lis-Lott, som är certifierad ridterapeut satsar nu även på hundar som tex är lättare att ha i skolan och liknande. En fantastisk resa har det varit och man lägger nu ner ridskolan för att kunna ge plats för ännu mer behandlingsarbete. Förutom behandlingsarbete så har man även uppfödningar av terapihundar av rasen Labradoodles som Thomas och Cajsa på Humlamadens Labradoodles håller i.
(Thomas och Cajsa från Humlamadens Labradoodle)
Man har vidare haft samarbete med Skellefteå psykiatri under många år. Där äger kliniken hästarna själva och har använt hästar i över 10 år i sitt behandlingsarbete och det är även de som nu är nere och håller i denna utbildning. På utbildningen är det 13 stycken från hela landet och till och med från norra Norge, som provar in och ska gå utbildning under ett år för att sedan kunna använda i sina verksamheter.
Ett helt fantastiskt arbete säger vi på Veberod.nu och vi önskar er all framgång i ert arbete!
Ps… ni som är mer intresserade, så har Humlamadens Rehab öppet hus den 30:e … kolla in vår kalender 🙂
/ Jan Malmgren
Länkar:
http://hundsundsvall.com/onewebmedia/Lena%20Stenvall.jpg
http://www.humlamadenslabradoodle.com/