Published on mars 15th, 2021 | by admin
0Medborgarcenter informerar
Minnesanteckningar digitalt möte Veberöd 1 mars 2021
Medborgarcenter bjöd in till ett digitalt möte för de som bor och verkar i Veberöd eftersom fysiska möten inte är möjliga. Syftet var att se om vi kan hitta nya sätt att mötas och hoppas kunna utveckla dialogen och mötesformerna tillsammans. Från kommunen deltog tjänstepersoner som arbetar med samhällsplanering, kommunikation & marknadsföring, föreningsbidrag, integrationsfrågor och översiktsplaner.
Resultatet från mötet är såhär långt:
Deltagarna vill gärna ha fler digitala möten med aktuella frågor och ämnen. Stadsbyggnadskontoret kommer därför inom kort bjuda in till ett digitalt möte med tjänstepersoner för att kunna svara på frågor om den fördjupade översiktsplanen Veberöd.
Deltagarna vill ha mer information på anslagstavlorna. Medborgarcenter ska fundera på vad som ska finnas där. Kom gärna med mer konkreta tips! För all information får inte plats, vad är viktigast?
Deltagarna tycker att den planerade utomhusutställningen är bra för att presentera Fördjupad översiktsplan!
Många tycker om Medborgarcenters facebooksida! Det är bra med aktuell information! Men för att fler ska läsa oss uppmanar vi deltagarna att dela våra inlägg oftare! Byarådet, Veberöds föreningsallians, Företagarna, Veberödsgruppen – vi behöver er!
Medborgarcenter nu och efter Corona
Diskussionsfrågor: Hur får du information? Var ställer du frågor? Hur ser dina kontaktvägar ut? Vad önskar du? Hur vill du prata med oss?
Deltagarna tar kontakt med Medborgarcenter via telefon och uppger att det kan vara svårt för äldre att hitta information på hemsidan som att hitta blanketter och dylikt. Det finns en stor grupp som inte är datorvana. Det är ju väldigt datorberoende och hemsidan upplevs som svår att navigera på. Några personer har inte sökt kontakt med Medborgarcenter eller kommunen.
Idag hämtar deltagarna information från facebook som upplevs som en bra kanal och lättare än att gå in på lund.se. Det är viktigt att informationen är aktuell. Ett önskemål är att göra en kommunal vinkel på aktuella händelser. Även icke kommunala händelser vill man läsa om som tex aktuelle gatuarbeten. Flera understryker hur viktigt det är med anslagstavlan på Coop/Ica/Medborgarcenter men även anslagstavlan vid rondellen Dalbyvägen/Sjöbovägen. Här vill man läsa om aktuella ämnen och vad som är på gång, med en hänvisning till digital
information alternativt direkt till Medborgarcenter. Instagram är ett trevligt format, som inte finns idag men som skulle nå en bredare målgrupp.
Det är positiv respons på dagens digitala möte och det upplevs som ett jättebra initiativ. Deltagarna vill gärna ha fler digitala möten om aktuella ämnen, sakfrågor/specifika frågor som tex. FÖP, vattenproblematik. Trots att kanske många är lite trötta på det digitala och teamsmötena inte kan ersätta fysiska möten är detta en uppskattad mötesform.
Flera saknar samlad kommunal information i en dagstidning. Exempelvis har Eslöv samlat aktuell information och kommunicerar det via en tidning. Det är lättare och hitta relevant information i fysisk form än på nätet, eftersom det är svårt att surfa efter något man inte vet att det finns. Att få mycket information gärna skickad till sig är bra, och gärna då i flera omgångar så att man kan ta till sig det.
Men det är svårt med det digitala utanförskapet när det inte finns ett fysiskt kontor att gå till nu under Corona. Lokala pensionärsrådet lyfter fram att man värnar om att Medborgarcenter ska finnas kvar och hålla öppet efter restriktioner för Corona. Man föreslår att lyfta personerna på medborgarcenter med ett ansikte till ett namn, men det får ändå inte bli för personberoende.
Fördjupad översiktsplan
Diskussionsfrågor: Hur går det att föra fram dina frågor i samrådet? Vilken information och/eller kommunikationsvägar saknar du?
Första frågan som diskuterades var om deltagarna hade fått information om samrådsförslaget? Deltagarna har tagit del av samrådsförslaget genom det utskick av vykort som gjorts och tittat på kommunens hemsida. Har man ett intresse så ser man det. Det är därför man behöver många olika kanaler för att sprida informationen i. Broschyren som finns på Coop är bra. Frågan uppkom om den kan tryckas upp i fler ex så medborgare kan ta hem den? Önskemål om fysisk upplaga av hela FÖP:en som går att hämta på Coop (inte bara broschyrerna). Ett förslag är att foldern skickas ut till alla som ett sätt att få fler informerade och engagerande.
Det är inte helt lätt att tillgodogöra sig all information som ges på hemsidan eftersom det är mycket information och ganska tung. Kanske ska man ta fram snabbinformation, snabba fakta. Väcka intresse med snabba, lättförståeliga frågor/innehåll. Att det ska bli en utomhusutställning en ypperlig idé. Alla är ute och går ändå och eftersom detta förenklar samtalen om förändringarna och det blir mindre abstrakt
Att tjänsteperson tog tidig kontakt med pensionärsgrupper/föreningar är uppskattat. Det kan finnas en känsla av att det kvittar vad vi tycker, ”de gör vad de vill ändå”. Deltagarna
upplevelser att deras åsikter måste få betydelse. Frågan uppkom om vad som hänt med frågorna och förslagen som uppkom i ”Fokus Veberöd”.
Det finns ett önskemål om digitala stormöten om FÖP:en. Samtidigt svårt med det digitala utanförskapet för vissa grupper. En fråga man ställde var – hur får de som lever i digitalt utanförskap del av informationen? E-tjänst för telefonsamtal är ett hinder för personer utan möjlighet till detta. Kanske kan medborgarcenter vara en brygga.
Några reflektioner att ta med
Hur får man fler att engagera sig. –de som normalt inte gör sig hörda. Skulle man kunna använda föreningar för att samla in synpunkter och sammanställa.
Önskemål om digitala möten med allmän info om förslaget och frågestund. Värdefullt att höra andras frågor.
Medborgarcenter kan göra mer reklam för foldern/samrådet både via FB och anslagstavlor
Deltagarna tycker att den planerade utomhusutställningen är bra!
Kommunkontoret marknadsföring
Diskussionsfrågor: Var och hur hittar du nyheter om Veberöd? Vilken är den viktigaste kanalen? Vad ska vi lyfta mer och hur?
Deltagarna hittar information om Veberöd på Facebook, Instagram, Lunds kommuns hemsida, både de ortsspecifika och de mer generella. Även grannar används som informationskanaler och anslagstavlor. Veberod.nu lyfts fram som en informationskanal som fungerar bra och används också av det lokala föreningslivet för att sprida information om föreningsaktiviteter. Tidigare fanns det push notiser som skickades till telefonen från denna sida och det var positivt! Kommunens facebooksida verkar användas mindre av deltagarna i vår grupp än veberod.nu.
Vad kan kommuniceras om Veberöd? Förslagsvis om friluftsliv, företag samt lyfta pågående arbete, såsom friluftsplan mm. Man önskar en lokal vinkel i kommunala frågor. Mer information kring att lund.se/veberod finns. Facebook är bra, men de som inte är digitaliserade blir utslängda. När det är viktiga beslut som fattas ska man som Veberödsbo veta om det.
Pappersformat är inte hållbart uppges men snabb och enkel info på anslagstavlor uppskattas.
Deltagare från Lunds kommun
Ellen Andersson Bidragshandläggare Kultur och fritid
Åsa Bengtsson samhällsvägledare Medborgarcenter
Andréas Ivansson varumärkesstrateg Kommunkontoret
Elin Karlsson Arkitekt Stadsbyggnadskontoret
Johanna Lindvall samordnare/samhällsvägledare Medborgarcenter
Jörgen Wellsten Bidragshandläggare Kultur och fritid