Flipin
Perssons
Tandläkare huldt
entreprenadställningar
Lindfors

Kommun

Published on augusti 30th, 2017 | by admin

0

Flexibel medborgarservice

För att möta samhällsutvecklingen och Lundabornas behov, håller Lunds kommuns medborgarservice på att förändra sitt arbetssätt kring de lokala medborgarcentren. Istället för traditionella fasta kontor med få besökare tittar man på flexibla möten på olika träffpunkter.

– Vi vill vara tillgängliga för de medborgare som är i behov av oss och kunna ge bra en bra service och vägledning kring ärenden som rör kommunen och dess verksamheter. Utvecklingen visar att allt fler söker hjälp via telefon, sociala medier eller e-post till vår centrala medborgarservice, eller via e-tjänster som vi arbetar fram för att förenkla för våra medborgare, säger Ann Ekvall, chef för enheten för medborgarkontakt.

Även om utvecklingen blir mer digital och allt fler söker sig till den centrala medborgarservicen är det viktigt för Lunds kommun att finnas tillgängliga fysiskt ute i tätorterna för att hjälpa medborgare med kommunala frågor. I dag finns fyra lokala kontor i Lunds kommun, samt en central medborgarservice i Kristallen. Utredningar som gjorts i Södra Sandby och Genarp visar att antalet medborgare som besöker kontoren är få.

– Medborgarna i Södra Sandby hör av sig till kommunen via e-post, e-tjänster eller telefon och har under alla år jag arbetat på kontoret i byn väldigt sällan använt möjligheten till att personligen besöka kontoret. Så istället för att bekosta både lokalhyra och lön för tjänstemän, är det bättre att möta medborgarna där och när de är tillgängliga, säger Maria Petit, samordnare och samhällsvägledare.

Pilotprojekt i Genarp och S Sandby

Under våren genomfördes därför ett pilotprojekt i Genarp och Södra Sandby. Nya former för flexibel platsnärvaro med temaföreläsningar utvecklades utifrån medborgarnas önskemål.

– Detta verkar uppskattas av medborgarna och har lett till att vi kommit i kontakt med fler invånare vid dessa tillfällen än på de fasta kontoren. Dessutom har efterfrågan på denna typ av kommunal kontakt ökat med efterfrågan från allt fler verksamheter, föreningar och organisationer i hela Lund, säger Ann Ekvall.

Fortsatt flexibel närvaro

Lunds kommun kommer därför att fortsätta att arbeta med flexibel närvaro och från mitten av september finns inget fast kontor i Södra Sandby. Från årsskiftet gäller samma för Genarp. Maria Petit betonar att medborgarservice kommer att finnas kvar på orterna.

– Medborgarnas behov ser väldigt olika ut och förändras över tid – målet med vårt nya arbetssätt är att vara mer tillgängliga för de kommuninvånare som verkligen har behov av oss. Vi kommer att finnas på olika träffpunkter som till exempel bibliotek och andra platser där medborgarna finns. Medborgare kan också alltid boka in ett möte som vi då håller på lämplig plats, säger hon.

Flexibel platsnärvaro kommer även att testas i Veberöd och Dalby. Den 11 september och den 14 september finns Ann Ekvall och Maria Petit på plats på medborgarcenter i Södra Sandby för att ge information om det nya arbetssättet.

 

Medborgarcenter Kristallen

Postadress: Box 41, 221 00 Lund
Besöksadress: Brotorget 1, Lund
Telefon: 046-359 75 00
E-post:medborgarcenter@lund.se

Öppettider:
Måndag–torsdag: kl 08–17
Fredag: kl 08–16

 

Frågor och svar Medborgarservice

 

Vilka kontor stänger?
Medborgarcenter Södra Sandby har sin sista öppettid den 14 september kl.13-16. Därefter är den fasta lokalen i Södra Sandby uppsagd.

Medborgarcenter Genarps befintliga lokaler är uppsagda till årsskiftet 17/18 och var den fortsatta fasta närvaron i Genarp kommer att erbjudas är ännu inte bestämt. Troligtvis på någon befintlig mötesplats på orten.

 

Varför stänga lokala medborgarcenter?
Till förmån för ett förändrat arbetssätt som innebär större tillgänglighet och flexibilitet i mötet med medborgarna.

 

Vad visade undersökningen av den fasta verksamheten vs flexibelt arbetssätt? Att vi möter fler medborgare genom vårt flexibla arbetssätt till skillnad från de möten vi har med medborgare på medborgarcenter Södra Sandby.
Hur kommer det nya arbetssättet att se ut?

Vi erbjuder föreläsningar/informationsträffar på utvalda platser i kommunen i samråd med annan verksamhetspersonal och önskemål från medborgare, vi erbjuder medborgarna att ”boka” tid med oss där vi med en viss framförhållning träffas på överenskommen plats, t.ex. bibliotek, träffpunkter m.m., vi har utökat vår tillgänglighet på telefon

 

Vilka är de största fördelarna med det nya arbetssättet?
Vi är mer flexibla vad gäller plats och tid i mötet med medborgaren och vi skapar utrymme att träffa fler medborgare  

Hur blir det med Veberöd och Dalby?
Inga förändrade öppettider är planerade i nuläget. Träffpunkter i både Dalby och Veberöd erbjuds, parallellt med medborgarcenters ordinarie öppettider på orten, att boka in temaföreläsningar och möjligheten att bjuda in intresserade medborgarna till dessa. Verksamheten utvärderas löpande.

 

smarta


About the Author



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back to Top ↑
  • januari

    Inga event

  • Landäng
  • Ica
  • Björnstorps snickeri
  • Herex
    Veberöds församling
    sotarna
    Almasoft
  • Gilla oss gärna :)

  • This error message is only visible to WordPress admins

    Error: No posts found.

    Make sure this account has posts available on instagram.com.

  • Populära inlägg och sidor

  • Våra gillare :)


https://gotporn.cc/