Published on juni 16th, 2015 | by admin
Bussiga Veberöd
29/5 hade Fokus Veberöd, Skånetrafiken, representanter från kommunen samt från byn, möte om kollektivtrafiken i byn. Jodå, det jobbas en hel del för att ta tillvara alla de förslag som kommit in till Fokus Veberöd och dess utveckling (som June Ljungqvist på Medborgarkontoret är projektledare för). Idag var det bussarnas tur att diskuteras 🙂
Mycket diskuterades givetvis.. förslag såsom mfl:
” Låt buss 5 gå inom Veberöd vissa tider på dagen för en snabb arbetspendling och sen direkt till Lund. Kanske mellan kl.05.00-08.00”
” 160 behåller sin turtäthet och går inom Dalby samt stannar vid Bankgatan för den kategorin människor som inte arbetspendlar”
” Utöka Helgtrafik med en senare avgång”
Det finns många åsikter om hur man vill ha bussarna i byn. Många från Veberöd pendlar till Lund. Bussarna går ofta men det tar längre tid. Enligt svaren i enkäten föredrar de flesta att ”offra turtätheten mot att få direktbussar insatta igen dvs snabbare bussar men färre avgångar.
Det finns en stark önskan att hållplatsen på Bankgatan återinförs men behovet av två hållplatser dvs både centralstationen och Bankgatan finns.
Lösningar att tex vissa turer kan glesas ut (kanske ett tidspann på 20-30 minuter) och ersättas med snabbare restid – kan vara en möjlighet. Att titta på förslag från dem som är kollektivresenärer och som har ”koll på läget”, var viktigt för mötesdeltagarna. Det var många i Veberöd med omnejd som slutade åka kollektivt när direktbussarna drogs in.
Skånetrafiken: Det är politiska beslut som ligger bakom långsiktiga förändringar för kollektivtrafik men korta beslut på årsbasis kan göras på tjänstemannanivå. Men det är viktigt att resenärerna upplever att det är enkelt och tydligt att åka kollektivt.
I Vomb, Silvåkra och Dörröd finns beställningstrafik/närtrafik. Dock har den för få turer och finns ej tillgänglig på helger. Tidigare kunde man åka med skolskjutsen. Något man diskuterade att ta upp vid nästa upphandling.
Hållplatsen i centrum Veberöd som saknar väderskydd, var en annan punkt. Den är för smal och det finns inget skydd på framsida. Dessutom samlas det vatten framför vid regn som stänker ner resenärerna.
Kommunansvar
I ett gemensamt dokument mellan Skånetrafiken och Lunds kommun Kollektivtrafikvison 2020, finns ett mål om hållbar kollektivtrafik för alla. För att detta ska uppnås även för de boende utanför Veberöd behövs någon form av transport in till Veberöd (Byabussar – matarbussar) där man sen använder befintlig kollektivtrafik. En ”byabuss” och alternativ och dess möjligheter diskuterades. Det fanns även en lokal taxi som kör/kört lokala inköpsturer i Veberöd vilket varit en uppskattad service . Detta är en fullt möjlig lösning under förutsättning att man anmäler detta till Skånetrfiken.
Busshållplats för Vom utmed 11:an, appbaserat system (YBER, samåkning), koppla ihop Veberöd med Skurup, var andra frågor som kom upp.
Ronny Kaleén/ kollektivtrafikchef i Lunds kommun, berättade att Fullmäktige har gett tekniska förvaltningen i uppdrag att i samarbete med Skånetrafiken utreda flextrafik = Byabussar. Låter mycket positivt för bygden. Cykelväg till/från Dörröd var också en viktig ”kollektivtrafikfråga” som togs upp. Denna fråga kommer att vara på agendan på ett fördjupningsmöte kring gång och cykelvägar med berörda och ansvariga tjänstemän.
Allt detta är något vi hoppas följa och skriva mer om här på Veberod.nu.
Skånetrafiken: De problem som invånarna upplevt med byte av buss från Malmö till Veberöd kväll och natt på Jupitergatan i Lund kommer ev. att åtgärdas i decembertabellen. Knutpunkt Sjöbo och 160 kan kanske vidareutvecklas så att det t.ex. blir direktbussar ,mellan Veberöd och Ystad igen. Gäller även kvällar och helger. Planen för Veberöd är att det ska bli ännu fler resande. Man försöker på olika sätt hitta nya kunder. Alla nyinflyttade får t.ex ett laddat jojo-kort för att prova på att åka kollektivt.
Superbussar
Superbussar ” snabbt in och snabbt ut”. Superbussar är ett förslag att införa bussar som används för att binda ihop orter likt hur tåg gör. En av representanterna för invånarna delade med sig av en karta, där det fanns ett konkret förslag på hur 5:ans buss skulle kunna bli en Superbuss på ett enkelt sätt genom att använda befintlig sträcka som finns för tåg. ” Tänk tåg kör buss”
Skånetrafiken: Möjligen får Veberöd en superbuss 2019-2020 med ett stopp i Veberöd.
Superbussar tycker vi låter intressant, så här kommer lite mer kött på benen om vad det innebär som koncept.