Flipin
Perssons
Tandläkare huldt
entreprenadställningar
Lindfors

Folket

Published on december 17th, 2015 | by admin

0

Att vara eller icke vara,det är frågan?

Till Kommunstyrelsen

Medborgarkontoren i Lunds kommun

“ Att vara eller icke vara,det är frågan? “

 

För att en kommun skall kunna fungera som en demokrati krävs, att invånarna har insyn i och kan påverka de beslut som fattas på olika kommunala nivåer.

För att kunna utöva denna viktiga funktion,måste de ha snabba vägar för kommunikation och information med beslutsfattare,politiker och tjänstemän.Här handlar det inte om digital kommunikation utan handgriplig hjälp av kunniga människor,som kan lotsa medborgarna rätt i den byråkratiska djungel,som en kommunal verksamhet kan upplevas av den oinvigde.

 

För att bistå byborna med denna viktiga service inrättades medborgar- kontor i Dalby,Genarp,Södra Sandby och Veberöd.Tidigare hade byarna ett visst kommunalt självstyre genom kommundelsnämnderna, som gav invånarna stora möjligheter,att kunna påverka.

För att ett medborgarkontor/serviceinrättning skall fungera,krävs följande:

att kontoret är placerat geografiskt nära sina användare.Man skall inte behöva åka ca 4 mil ( Veberöd – Lund  tur o retur )!

att personalen har god kännedom om byn,dess handels o företagsstruktur och den sociala servicen.

att man har stor lokalkännedom,”kunna” sin by!

att man etablerar ett kontaktnät med representanter för skola,kyrka, föreningsliv och näringsidkare.

att man har ett generöst öppethållande,som är tillgängligt, för såväl

pensionärer som förvärvsarbetande, som t.ex pendlar till jobbet. Det finns naturligtvis fördelar för den centrala förvaltningen med lokalkontor i byarna. Man har ett “ känselspröt “ som i god tid kan läsa av,vad som inte fungerar till bybornas belåtenhet och rätta till eller informera om ev. åtgärder man tänka vidta. Man kan se till,att flödet av information når ut till de berörda och förtydligande kan göras på plats.

Att kunna ersätta medborgarkontoren med ett centralt servicekontor i Lund är utsiktslöst!

Det försvårar drastiskt bybornas möjligheter, att utöva sina demokratiska rättigheter.Det kommunen gör,är att tydligt markera,att man inte är så intresserad av en dialog med sina invånare!

 

Veberöd den 14.12.2015

Fred Lindfors

ordf ,Veberöds Kulturförening

 

  1. ordf , byarådet

v.ordf, kyrkorådet

f.d rektor Lunds kommun

f.d. ledamot av fritidsnämnden och naturvårdsnämnden,Lunds kommun

Upprörd bybo!

 

SVAR

Hej!

 

Tack för ditt brev om medborgarkontoren i Lunds kommun. Jag hoppas att det går bra att jag svarar via mejl. Det fanns ingen avsändaradress i ditt brev och jag har varit inne på hemsidan för Veberöds kulturförening och hittade tyvärr ingen postadress där heller.

Det är roligt att höra att du tycker att medborgarkontoret i Veberöd fungerar på ett bra sätt.

Vi vill börja med att beklaga att viss del av informationen som stod i senaste numret av VNT har fått fel avsändare och därmed inte var helt korrekt. Informationen som handlar om medborgarkontoren på sidan åtta har byarådet som avsändare och inte Lunds kommun.

Vi beklagar alltså den ryktesspridning som finns i Veberöd, men den baseras inte på korrekta uppgifter. Vi har inga planer varken på att lägga ned medborgarkontoret i Veberöd eller att minska öppettiderna. Det finns ett servicecenter för medborgare i centrala Lund, i den byggnad som heter Kristallen. Medborgarkontorens personal samarbetar med personalen i servicecentet. Det är samma organisation sedan 1 januari 2015. Det innebär att alla medarbetare i Lunds kommun som arbetar med samhällsvägledning och medborgarservice hjälpts åt, lär av varandra och utvecklar verksamheten gemensamt. Även kommunens telefonväxel ingår i samarbetet. Samarbetet gör också att om t ex en medarbetare på ett medborgarkontor blir sjuk eller har semester, kan någon annan ersätta medarbetaren. Det blir alltså inte lika sårbart och det innebär också att vi vid sådana tillfällen inte behöver stänga medborgarkontoren om vi har ersättare.

Det finns ett uppdrag från kommunstyrelsen från 2014 om en fördjupad utredning om medborgarservice som omfattar hela kommunen. Utredningen är klar men inga beslut är ännu fattade. Ärendet ska återrapporteras till kommunstyrelsen. Delar av medborgarkontorens uppdrag berörs i denna utredning, framförallt när det gäller medborgarservice.

Om kommunen väljer att satsa på en gemensam medborgarservice för kommunens alla förvaltningar förväntas de största effekterna bli för medborgaren. Bland annat i form av ökad tillgänglighet och likvärdig service i hela Lunds kommun genom generösa öppettider via flera kanaler och fysisk närvaro på fler platser i Lunds kommun än vad som finns idag. Det innebär även att medborgarservicen i Veberöd kan bli bättre om de föreslagna förbättringarna genomförs.

Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar. Du kan även prata med June Ljungqvist som känner till allt detta och som kan förmedla korrekt information.

 

Hälsningar

 

Eva Johannesson
Kommunikationschef
Lunds kommun, Kommunkontoret
Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt
Box 41, 221 00 LUND
Besöksadress: Bredgatan 5
Växel: 046-35 50 00, 0729-816234

smarta


About the Author



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back to Top ↑
  • januari

    Inga event

  • Fastighetsbyrån
  • Ica
  • Björnstorps snickeri
  • Empoli
    Sparbanken Skåne
    Veberöds församling
    Almasoft
  • Gilla oss gärna :)

  • This error message is only visible to WordPress admins

    Error: No posts found.

    Make sure this account has posts available on instagram.com.

  • Populära inlägg och sidor

  • Våra gillare :)


https://gotporn.cc/