Lindfors
JV taxi
Veberöds Kakelkompani

Kommun

Published on juni 2nd, 2017 | by admin

Medborgarkontoren ändrar arbetssätt.

Vi arbetar för att erbjuda en medborgarservice till alla i kommunen utifrån lokala behov, det gör vi idag på olika sätt genom både fast och flexibel närvaro. Det är behovet från medborgarna som styr vår platsnärvaro. Medborgarcenter i Veberöd är den lokala plats i kommunen som har flest besökare.

Under 2016 och 2017 har vi på medborgarcenter i Södra Sandby och Genarp, som haft lägst antal besökare under senaste åren, utvecklat nya former för flexibel platsnärvaro utifrån medborgarnas behov. Den flexibla platsnärvaron med temaföreläsningar har varit mycket uppskattad och vi har träffat fler medborgare där än på de fasta kontoren. Efterfrågan på denna närvaro ökar utifrån att fler verksamheter, föreningar, organisationer i hela Lunds kommun vill boka in oss. I både Genarp och Södra Sandby har vi därför sagt upp våra fasta lokaler och förändringen gäller från årsskiftet. Vi kommer att finnas kvar på dessa orter på t ex träffpunkter, bibliotek och andra platser där medborgarna finns. I Södra Sandby lite mindre utifrån en låg efterfrågan – medan i Genarp 1-2 gånger i veckan vilket i stort motsvarar dagens närvaro. Det kommer också att finnas bokningsbara tider även framöver.

I Veberöd är det också medborgarnas behov som styr, och vi kommer att se över behovet av flexibel platsnärvaro även där. På sikt gör vi bedömningen att medborgarcenter kan behöva ha endast ett fast kontor men många möjligheter till flexibel platsnärvaro och i vissa fall/perioder även fast lokal närvaro. Inga förändringar planeras i Veberöd under 2017, men under 2018 kommer vi att se över vår flexibla platsnärvaro och det kan komma att påverka de fasta öppettiderna. Syftet är att vi ska nå fler medborgare med vår service och information – även i Veberöd.

Det finns olika kontaktvägar med kommunen (telefon, mejl, sociala medier, e-tjänster och besök) och en trend i många kommuner är att antalet fysiska besök minskar.

Vi följer utvecklingen och försöker hitta lösningar där vi på bästa sätt kan uppfylla medborgarnas behov av kontaktvägar för medborgarservice med de kommungemensamma resurser vi har.

/Ann Ekvall
Chef för enheten för medborgarkontakt
Lunds kommun, Kommunkontoret

Sbis


About the Author



Back to Top ↑